Review: Fietsend door het leven + winactie
06 februari 2022
in Review
2 min. leestijd

Vandaag staat er weer een review over een fietsboek online, dit keer over Fietsend door het leven! Na de review over Ga op de Fiets benaderde Inge mij of ik ook haar boek Fietsend door het Leven wilde lezen en reviewen. Ik vind het altijd leuk als ik word benaderd voor een samenwerking en het boek van Inge sprak mij gelijk aan. Ik zei dus ook snel ja!

Fietsend door het leven

Fietsend door het leven is geschreven door Inge Wijsman en geïllustreerd door Yvon Zimmer. In het boek staan 22 waargebeurde verhalen van gewone mensen over moed, vriendschap en hoop. De fiets is de rode draad van de verhalen in het boek, net als in mijn leven en in dat van veel Fietsvrouwen. Inge is gek op het schrijven van verhalen en met haar boek heeft zij ervoor gezorgd dat ik regelmatig aan de bank gekluisterd zat met mijn neus in haar boek. Ik ben dol op boeken met waargebeurde verhalen, daar kan ik mij helemaal in verliezen. Even geen social media, maar gewoon het boek, een kop thee of koffie en een dekentje. Soms is dat alles wat je nodig hebt, zeker tijdens deze druilerige dagen.

Het boek is door een crowdfunding bij elkaar gekomen en op de website kun je allerlei updates lezen van tijdens het schrijfproces. Dit maakt het boek nog meer bijzonder. Je krijgt een kijkje in het schrijfproces van Inge, dat vind ik erg mooi.

Aangrijpende verhalen

Aangrijpende verhalen

In het boek heeft Inge 22 verhalen geschreven waarin de fiets de rode draad is. Een aantal verhalen hebben echt indruk op mij gemaakt. Het verhaal verteld door Tankie Roelof-Leppink "Das Mädchen", wat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog, vond ik heel bijzonder. Vorig jaar heb ik in het teken van 75 jaar vrijheid van Auschwitz terug naar Westerbork gefietst. Sindsdien ben ik verkocht aan verhalen van en over die tijd.

De verhalen zijn heel uiteenlopend, maar allemaal even bijzonder. Inge beschrijft bijvoorbeeld het verhaal Luuc en Debbie, die elkaar leren kennen bij de studentenwielervereniging van Delft, maar ook het verhaal van Christoph, die van Zwitserland naar Tokyo fietst om de Olympische Spelen in 2020 bij te wonen, waarna hij bij aankomst hoort dat de Spelen een jaar verplaatst zijn.

Het verhaal verteld door Tekla over haar zus Ria was ook erg indrukwekkend. Ria had haar leven op orde en stond met plezier als juf voor de klas, toen ze ziek werd. Eerst werd aan een depressie gedacht, maar later werd zij gediagnosticeerd met de spierziekte ALS. Ria werd opgenomen in een tehuis, maar was niet gelukkig. Ze verhuisde naar een nieuwe plek en bloeide helemaal op, zeker in combinatie met het ontstaan van Fietsmaatjes.

Fietsmaatjes is een initiatief waarin inmiddels honderden vrijwilligers gekoppeld worden aan mensen die niet meer zelfstandig kunnen fietsen. Er wordt samen gefietst en zo ontstaat er een bijzondere band en mooie onderlinge gesprekken. Wat is de fiets toch een mooie verbindingsmiddel!

Winactie

Ben je nieuwsgierig geworden naar het complete verhaal van Tankie, Luuc en Debbie, Christoph, Tekla en de 18 andere verhalen? Dat komt goed uit, want ik mag een exemplaar weggeven!

Laat onder de Instagram post of Facebookpost weten waarom jij het boek van Inge wil winnen. Misschien wil je hem wel lezen om geïnspireerd te worden, of omdat je hem cadeau wil doen aan een Fietsvriendin. De winnaar of winnares word 16 februari 2022 bekend gemaakt.

Fietsend door het leven is bij je lokale boekhandel te koop, of via Bol.com voor €22. Natuurlijk ook een leuk Valentijnscadeau aan een geliefde die veel van fietsen en lezen houdt!

Over de schrijver